ویدئو | برپایی موکب امام‌رضا(ع)؛ موقعیت شهید رئیسی + فیلم حضور آیت‌الله حاج شیخ مهدی مروارید در موکب خدمت‌رسانی جبهه روحانیت مردمی انقلاب اسلامی + فیلم من آمدم به سویِ حریمت، سلام شاه! | روایت حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) + فیلم بازگشت کاروان انصارالحسین(ع) از کربلا به مشهد؛ پس از ۷۲ روز پیاده‌روی «سلطانی»؛ موکبی در شأن سلطان سریر ارتضا آیت‌الله علم‌الهدی: طولانی‌ترین شهادت در بین ائمه(ع)، شهادت امام‌رضا(ع) است | امام‌رضا(ع) نقشه مأمون در «ادغام جریان خلافت و امامت» را باطل کرد حفظ روحیه مردمی، عدالتخواهی و ولایتمداری رئیس جمهور می‌‎تواند بسیاری از امور ملت را حل کند تولیت آستان قدس رضوی: اجرای عدالت، در همه سطوح، اولویت کار دولت چهاردهم باشد مشهورترین روایت درباره شهادت امام‌رضا(ع) الهام‌بخشی امام رضا (ع) در وحدت و همدلی ایرانیان ورود بیش‌از ۳۷۵ هزار زائر پیاده به مشهد تا صبح سالروز شهادت امام‌رضا(ع) (۱۴ شهریور ۱۴۰۳) «مشهد‌الرضا (ع)» غرق در ماتم امام مهربانی‌ها | خوشا راهی که پایانش تو باشی مشهدالرضا(ع) در عزای امام مهربانی‌ها آئین سنتی خطبه خوانی خادمان حرم رضوی در شب شهادت امام رضا(ع) (۱۳ شهریور ۱۴۰۳)+ویدئو تشرف کاروان بزرگ زوار پیاده نیشابوری به بارگاه منور رضوی تشرف گروهی از شیعیان کشور میانمار به حرم مطهر رضوی گزارشی از حال و هوای موکب حضرت بقیه‌الله (عج) | خادمان موکب‌ها، مشعل‌های هدایت در مسیر زیارت + فیلم مستند‌های تلویزیون به مناسبت شهادت امام رضا (ع) + زمان پخش ویدئو | حال و هوای خدمت رسانی به زائران در خیابان های منتهی به حرم مطهر رضوی جاده‌ای که امام رضا(ع) به سوی ظهور افتتاح کرد
سرخط خبرها

من آمدم به سویِ حریمت، سلام شاه! | روایت حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) + فیلم

  • کد خبر: ۲۴۹۰۹۳
  • ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۳
من آمدم به سویِ حریمت، سلام شاه! | روایت حال و هوای حرم مطهر رضوی در روز شهادت امام رضا(ع) + فیلم
همه آنهایی که به مشهد می‌آیند، هدف زیارت و ادای سوگواری‌شان یک نقطه است؛ بارگاه قدسی سلطان توس، انیس‌النفوس، حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و قیامتی که امروز در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برپا شده، شاهد و گواه همین واقعیت است.

به گزارش شهرآرانیوز، نه‌فقط چهارشنبه و سالروز شهادت امام هشتم (ع) بلکه از چندین روز قبل، شهر امام رضا (ع) شاهد ورود دسته‌های پرشور و شمار عاشقان و دلدادگانی است که به هر طریق اسباب سفر مهیا کرده و از هر طریق خود را به پایتخت فرهنگی جهان اسلام می‌رسانند. افزون بر همه آنهایی که با هواپیما، قطار، اتوبوس‌های بین‌شهری و خودرو‌های شخصی عازم مشهدالرضا (ع) شده‌اند، بیش از ۳۷۵ هزار زائر پیاده نیز از ورودی‌های مختلف وارد شهر شده‌اند تا برق اشک و ماتم خود را در روز شهادت حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) به حضرتش نشان دهند. با همه این تفاسیر، همه آنهایی که به مشهد می‌آیند، هدف زیارت و ادای سوگواری‌شان یک نقطه است؛ بارگاه قدسی سلطان توس، انیس‌النفوس، حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا (ع) و قیامتی که امروز در مسیر‌های منتهی به حرم مطهر رضوی برپا شده، شاهد و گواه همین واقعیت است.

رژه مسحورکننده دلدادگی

به‌طور مطلق، در همه صحن‌ها و رواق‌ها ازدحام شدید جمعیت وجود دارد. جای سوزن انداختن نیست. خادم‌ها فقط می‌توانند به‌زحمت یک ستون برای رفت‌و‌آمد باز کنند و مابقی پوشیده از زائران و مجاورانی است که فقط می‌خواهند حتی شده یک لحظه بیشتر، توفیق حضور در محضر کریمانه امام مهربانی‌ها را از آنِ خود کنند. حتی به اندازه یک قدم جای نشستن کافی است تا زائری بلافاصله خود را به آن برساند، مُهر را بر زمین بگذارد و زمینه اقامه نماز زیارت را برای خودش فراهم کند. برای بسیاری از زائران هم سر و ظاهر خاکی و کفش‌های پاره حکایت از روز‌های مداوم پیاده‌روی در جاده‌های منتهی به مشهدالرضا (ع) دارد. همه‌جا سیاهپوش است، صدای بی‌پایان همهمه مردم با نوحه‌خوانی بی‌وقفه دسته‌های عزاداری درهم آمیخته و هر از گاهی ناقوس ساعت حرم مطهر با عزاداران هم‌نوایی می‌کند. رقص چوب پر‌های خادمان، پرچم سیاهی که بر فراز گنبد منور در اهتزاز است و عَلَم‌هایی که هر لحظه به نشان از یک هیئت و دسته وارد حرم مطهر می‌شود، همگی نشان از یک حقیقت دارد؛ این رژه مسحورکننده دلدادگی است!

اینجا پناهگاه همه ملت ایران است. هیچ تفاوتی میان فقیر و ثروتمند، پیر و جوان، زن و مرد یا زائر و مجاور وجود ندارد. یک طرف پیرمردی با دست‌های پینه‌بسته ایستاده، کلاه نمدی از سر برداشته و با دو چشم پر اشک رو به گنبد نورانی امام هشتم (ع) نجوا می‌کند. سوی دیگر بر روی فرش‌های صحن بانوی جوانی نشسته، چادر بر سر کشیده و شانه‌هایش به سختی بالا و پایین می‌رود، از یک طرف چند مرد جوان در قالب یک دسته عزاداری وارد می‌شوند و سینه‌زنان نوحه‌ای را همخوانی می‌کنند و در سمتی دیگر، مادری کهنسال بر ویلچر نشسته و با عینک ته استکانی زیارتنامه امام رضا (ع) را از کتاب دعا خط می‌برد. شاید سر و ظاهر یا سن و سالشان با هم تفاوت داشته باشد، اما همه از چند وجه با یکدیگر شباهت دارند؛ همه دل‌هایشان شکسته است، به امام مهربانی‌ها پناه آورده‌اند، اشک مهمان چشم‌هایشان است و عشق به امام در دل‌هایشان موج می‌زند.

سلام بر حضرت خورشید!

به تدریج که هوا رو به گرمی گذاشته، خیلی‌ها خودشان را به خنکای دل‌انگیز رواق‌ها سپرده‌اند. نه‌فقط شبستان‌های مسجد گوهرشاد یا فضای مسقف رواق امام خمینی (ره) بلکه حتی راهرو‌های تشرف نیز در دو طرف پوشیده از زائرانی است که ایستاده و نشسته، زیارتنامه‌های مکتوب را به دست گرفته و به مناجات مشغول هستند. با هر گام که به سمت روضه منوره نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوم، فقط به این فکر می‌کنم که در این سرسرای رحمت و مغفرت تاکنون چندنفر برات دلشان را گرفته‌اند، چند نفر به حاجتشان رسیده‌اند و چند زبان به حمد و ثنای الهی و ذکر و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) چرخیده است. سینه‌ها که در هم فشرده می‌شود، نشانه نزدیک شدن به روضه منوره است و چند لحظه بعد، چشم‌ها به نور پرفروغ ضریح امام رئوف (ع) خیره مانده، بغض وصال به سرچشمه کرامت در گلو می‌شکند.

دور تا دور ضریح لبریز از جمعیت متراکم و فشرده زائرانی است که تا چشمشان به ضریح می‌افتد، بی‌اختیار اشک از دیدگانشان جاری می‌شود. یادم می‌آید بزرگی می‌گفت اگر به وقت سلام بر امام، دلتان لرزید و اشک بی‌اختیار از چشمتان جاری شد، بدانید این نشانه جواب سلام معصوم است که بر جان و دلتان می‌نشیند. با این وصف زیبا، خیلی‌ها که دست ادب بر سینه گذاشته از پایین پا سلام می‌دهند تا وداع اشکبار در بالاسر حضرت سوغات زیارتشان باشد، در واقع جواب سلام امام مهربانی‌ها را به جان و دل می‌شنوند. آخر کار، هرکس راه به خانه و کاشانه خود می‌یابد و ناچار می‌شود با تلخکامی از حضرت رضا (ع) اذن مرخصی بخواهد. البته که شاید پس از چند ساعت مردم راهی شهر و دیارشان شوند، اما همه تصدیق می‌کنند که دل‌های روشن‌تر از آفتاب، پاداش رنج سفر به مشهد و تشرف به محضر حضرت شمس‌الشموس (ع) است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->